2019 vergeetmijniet fb

We vertonen op Wereld Vluchtelingendag de aangrijpende documentaire “Vergeet mij niet” (2016), over basisschool 'de Verrekijker' naast het AZC in Katwijk. De ouders van de leerlingen van deze school zijn uitgeprocedeerde asielzoekers. Met een inleiding vooraf en een panelgesprek naderhand, waarbij o.a. leerkracht Maartje uit de film aan het woord komt.

De filmmakers maken vanuit het perspectief van de leerlingen en hun leerkrachten duidelijk wat het betekent om een vluchtelingenkind in Nederland te zijn: zo’n 150 kinderen krijgen les bij de school. Voor de bevlogen leerkrachten is het de ultieme uitdaging de kinderen een 'veilige haven' te bieden, de lesdag zo normaal mogelijk te laten verlopen, een normale basisschool te zijn waar kinderen goed onderwijs krijgen en onbezorgd kunnen spelen. Maar na een reeks van gedwongen uitzettingen wordt het steeds moeilijker om de leerlingen een veilige plek te bieden...

Voor wie "De kinderen van juf Kiet" indrukwekkend vond e/o meer wil weten over het effect van ons asielbeleid op schoolkinderen.
Locatie: Cinema The Movies, Nieuwstraat 60-62, Dordrecht.
Aanvang 19.30u.

Toegang gratis, wel vooraf bij Amnesty Dordrecht reserveren. Een vrijwillige bijdrage wordt gewaardeerd.