2020 execute justice not people AI gr

Op 10 oktober is het jaarlijks de Internationale Dag tegen de Doodstraf. Amnesty International is fervent tegenstander van deze onherroepelijke straf.
Daarom organiseert Amnesty International Dordrecht zaterdagavond een online evenement: je kunt deelnemen aan een online gesprek met Merel Pontier, een Nederlandse juriste van de Clinton Young Foundation die zich voor hem inzet. Zij zal eerst kort ons bijpraten over de situatie van Clinton en daarna onze vragen beantwoorden. Na afloop schrijven we hem een brief zodat hij weer een stapel steunbetuigingen uit Dordrecht krijgt!

In verband met de coronamaatregelen hebben we ervoor gekozen om dit evenement veilig en laagdrempelig via MS Teams op internet te organiseren. je kunt vooraf op eigen gelegenheid 2 documentaires over de situatie van Clinton Young bekijken, de vraag-en-antwoordsessie is gezamenlijk.

Wie is Clinton Young?
Al enkele jaren schrijven we brieven voor en aan Clinton Young, een jonge man die al 17 jaar op ‘death row’ zit in Texas, terwijl talloze bewijzen erop duiden dat hij onterecht is veroordeeld. Eind oktober 2017 zou hij worden terechtgesteld. Een week vóór die datum werd de executie voorlopig uitgesteld, mede dankzij de documentaire van de Nederlandse Jessica Villerius "Deal met de Dood" en acties van organisaties zoals Amnesty International. Sinds september 2020 vragen Clintons advocaten om zijn veroordeling en straf op te heffen, omdat inmiddels ook bekend is geworden dat de openbaar aanklager in zijn zaak jarenlang in het geheim als juridisch adviseur van de rechter in deze zaak heeft gewerkt – belangenverstrengeling dus, wat gelukkig ook in Texas strafbaar is.

De documentaires over de situatie van Clinton Young die we aanraden om vooraf te bekijken:
1. 'Deal met de Dood' (april 2017, Nederlandse ondertiteling, 1,5 uur) Klik op deze link: https://youtu.be/_NIOyA-IaY8
2. 'De laatste Kans' (oktober 2017, Nederlands gesproken, 0,45 uur) Klik op deze link: https://youtu.be/nJcBLXLsHJ0

Programma 10 oktober 2020
19.30u. Start van de vraag-en-antwoordsessie met Merel van de Clinton Young Foundation.
20.45 Afsluiting.

We schrijven (via eigen e-mailadres naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) een brief aan Clinton Young om hem een hart onder de riem te steken. Er zijn voorbeeldbrieven in de bijlage (PDF), maar je kan natuurlijk ook zelf een (Engelstalige) tekst schrijven.

Kom in actie! Meld je aan voor dit online evenement door op Facebook bij het evenement aan te klikken dat je 'gaat' én een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., dan krijg je de link naar de MS Teams-bijeenkomst.